Smartphone in verkeer leidt tot letselschade

17 november 2014 Nieuws

Smartphone in verkeer leidt tot letselschade

Smartphone in verkeer leidt tot letselschade

Het onderwerp smartphone en verkeer is al menigmaal beschreven. Dat wil echter niet zeggen dat de waarschuwing die men hiermee wil verkondigen niet belangrijk genoeg is. Het blijft een hot item. Verkeersdeelnemers die hun mobiele telefoon in de auto gebruiken, lopen een groter risico op een ongeluk, en daarmee op letselschade. Dit is gebleken uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Smartphone en verkeer gevaarlijke combinatie

De uitkomst van het onderzoek is geen openbaring. We weten allang dat het gebruik van de smartphone in de auto gevaarlijk is. Het lijkt dat het onderzoek geen onderscheid maakt tussen het al dan niet handsfree bellen.

Want de boodschap van de VVN en SWOV heeft vooral betrekking op de afleiding die de smartphone teweeg brengt bij de weggebruiker. Dus ook het veroorzaken van een ongeval vanwege het instellen van bijvoorbeeld een routeplanner is waarschijnlijk meegenomen in dit onderzoek. Momenteel zijn de mogelijkheden van een smartphone enorm. Het bellen alleen is niet meer zo relevant. Want naast het bellen biedt het apparaatje genoeg functies om de automobilist af te leiden.

Smartphone en verkeer: de cijfers

Wat zijn de kille cijfers van het aantal ongevallen? Jaarlijks zorgt de aanwezigheid en het gebruik van de mobiele telefoon in de auto voor honderden verkeersongevallen. En dat zijn niet alleen ongevallen waarvan slechts blikschade aan de auto het gevolg is. Tientallen letselschadeslachtoffers overlijden jaarlijks in het verkeer als gevolg het gebruik van mobiele telefoons en de daaruit voortkomende onoplettendheid.

En het gebruik van smartphones op de fiets? Ook in die situatie brengt afleiding door een smartphone in het verkeer schade met zich mee. Bij 1 op de 10 fietsongevallen met letsel, speelt de smartphone een rol. Niet heel verbazingwekkend is dit percentage bij jongeren nog hoger.

Welke groep is het vaakst slachtoffer?

Is er een specifieke groep verkeersdeelnemers aan te wijzen, waarvan het percentage verkeersslachtoffers aan de hoge kant is? Ja, die groep is aan te wijzen en dat is de zakelijke rijder. VVN heeft daarom haar focus gelegd op deze zakelijke bellende automobilist. Dat zijn de verkeersdeelnemers die relatief hoog scoren als gekeken wordt naar het gebruik van de smartphone in de auto.

Het is logisch dat VVN daar de focus op legt. Zakelijke rijders begeven zich nu eenmaal vaker en langer op de weg dan iemand die op kantoor zit. Het probleem van de zakelijke rijder zit ‘m vaak in het gegeven dat hij het altijd druk heeft en tijdens het autorijden doodleuk aan het multitasken is.

Multitasken in de auto….tja, het is een ergernis voor elke andere weggebruiker die dit aanschouwt. De cijfers van VVN laten zien dat dit een van de oorzaken is van de stijging van het aantal slachtoffers van letselschade in het verkeer.

Smartphone en verkeer: de risico’s

Het gebruik van een smartphone in het verkeer brengt als vanzelfsprekend risico’s met zich mee. Omdat bestuurders gefocust zijn op hun toestel zijn ze afgeleid en kunnen ze zich minder goed focussen op wat er op de weg gebeurt. Ze hebben minder aandacht voor verkeersaanwijzingen en verkeersborden, ze reageren minder snel en hebben minder controle over hun voertuig.

Hoe leidt een smartphone af?

  • Visueel: als uw ogen op uw smartphone gericht zijn, kijkt u niet op de weg.
  • Auditief: door te bellen, door een ringtone of ander geluid uit de telefoon bent u minder oplettend en hoort u geluiden uit het verkeer minder goed.
  • Fysiek: houdt u de smartphone in uw hand dan betekent dit dat u maar één hand op het stuur hebt en minder snel kunt reageren.
  • Mentaal: u houdt zich bezig met wat er op Whatsapp of social media gebeurt en hebt uw aandacht niet bij het verkeer.

De gemiddelde reactietijd bij gebruik van een smartphone is 1,6 seconde, terwijl het normaliter 1,2 seconde is. Dit verschil lijkt klein, maar stelt u zich eens voor dat u abrupt moet remmen. Rijdt u 30 km p/u dan is uw remafstand bij deze langere reactietijd 4 meter langer. Bij 100 km p/u is dit al 11 meter langer. U kunt zich voorstellen dat deze afstand een enorm verschil maakt, het verschil tussen wél en aanrijding en geen aanrijding. Tussen geen letselschade en wel letselschade.

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.