16 dingen waar je aan moet denken als je een schadeclaim wilt indienen

12 mei 2017 Algemeen

vrouwe justitie en schadeclaim indienen tips

16 dingen waar je aan moet denken als je een schadeclaim wilt indienen

U wilt een schadeclaim indienen voor de letselschade die u heeft opgelopen. Daarmee stapt u in het letselschadetraject. Als u niet precies weet welke stappen u moet nemen of wat u beter niet kunt doen of niet mag vergeten, kan het een zwaar traject voor u worden. Leest u daarom deze lijst met 16 dingen waar u aan moeten denken als u een schadeclaim wilt indienen.

16 belangrijk dingen voor het indienen van een schadeclaim

Een schadeclaim indienen is een hele klus, vooral als u niet weet waar u moet beginnen. Wij helpen u graag verder. Daarom hebben wij het volgende afvinklijstje voor u gemaakt:

  1. Vul het schadeformulier volledig in.
  2. Maak foto’s.
  3. Verzamel gegevens van getuigen.
  4. Ga direct na het ongeval naar uw huisarts of naar het ziekenhuis.
  5. Neem nooit contant geld aan van de tegenpartij.
  6. Bewaar alle bonnen en rekeningen.
  7. Houd alle gebeurtenissen bij in een logboek.
  8. Leg nooit alleen een verklaring af aan de WA-verzekeraar.
  9. Stuur de WA-verzekeraar naar uw belangenbehartiger.
  10. Stuur altijd een kopie van originele documenten.
  11. Licht of ernstig letsel; laat altijd uw schade claimen.
  12. Laat altijd een second opinion uitvoeren bij twijfel.
  13. Schakel een gratis juridisch letselschadebureau in.
  14. Geef nooit zomaar uw hele medische dossier aan de WA-verzekeraar.
  15. Houd uw jurist altijd op de hoogte van uw herstel.
  16. Haastige spoed is zelden goed.

We gaan nu dieper in op de 16 dingen die u dient te onthouden als u een schadeclaim wilt indienen.

1. Vul het schadeformulier volledig in

Na het ongeval is het belangrijk dat u het schadeformulier volledig invult. Dit betekent dat u de voor- en achterkant van het schadeformulier dient in te vullen. Dit geldt ook voor de tegenpartij. Heeft u geen schadeformulier bij de hand? Dan kunt u het formulier downloaden bij MobielSchadeMelden.

Heeft u dit niet gedaan? Vul dan thuis het formulier zo goed als mogelijk in.

2. Maak foto’s

Probeer altijd foto’s te maken van de plek van het ongeval, de omgeving, uw letsel en de mogelijke toedracht. Dit dient later allemaal als bewijs. Vaak is met foto’s een hoop vast te stellen. Zoals de aansprakelijkheid van de tegenpartij.

3. Verzamel gegevens van getuigen

Verzamel zoveel mogelijk gegevens van omstanders. Deze getuigen kunnen later een getuigenverklaring afleggen over de toedracht van het ongeval. Een zeer belangrijke vorm van bewijslast.

4. Ga direct na het ongeval naar uw huisarts of naar het ziekenhuis

Het is belangrijk dat u na het ongeval direct medische hulp zoekt. Ga naar uw huisarts of naar het ziekenhuis (afhankelijk van de ernst van uw letsel).  Als u niet direct medische hulp zoekt, kan de WA-verzekeraar de relatie tussen het ongeval en uw klachten in twijfel trekken.

Dit kan zeer nadelig uitpakken bij het claimen van uw schadevergoeding. Dat niet alleen. Het letsel dat u heeft opgelopen kan ernstiger zijn dan u aanvankelijk verwacht. Laat u daarom altijd onderzoeken voor de zekerheid.

5. Neem nooit contant geld aan van de tegenpartij

Als u contant geld aanneemt van de tegenpartij om hiermee uw zaak af te sluiten, kunt u geen schadeclaim meer indienen. Daarnaast is het zeer onverstandig om contant geld aan te nemen, omdat de kosten voor uw letselschade torenhoog kunnen oplopen. Iets wat u van te voren niet verwacht of ziet aankomen.

6. Bewaar alle bonnen en rekeningen

Bewaar alle bonnen en rekeningen die direct of indirect te herleiden zijn naar het ongeval. Al deze kosten moeten vergoed worden door de aansprakelijke tegenpartij. Als u de bonnen bewaart, dan heeft u bewijs van de kosten die u heeft gemaakt.

7. Houd alle gebeurtenissen bij in een logboek

Alle gebeurtenissen zijn belangrijk voor de berekening van de schadevergoeding. Stel dat een familielid heeft meegeholpen in het huishouden, u naar het ziekenhuis heeft gebracht of op de kinderen heeft gepast. Dan heeft u recht op een vergoeding voor de tijd die zij daaraan hebben gespendeerd. U kunt hiermee voor de hulp betalen.

Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe u de herstelperiode ervaart. Hoeveel tijd u spendeert aan het revalideren, hoe u zich voelt en wat u allemaal (tijdelijk) niet kunt doen. Zoals werken of uw favoriete hobby beoefenen. Dit zijn allemaal schadeposten die kunnen worden omgezet in geld: smartengeld.

8. Leg nooit alleen een verklaring af aan de WA-verzekeraar

De WA-verzekeraar zal u snel proberen te contacteren om een verklaring af te leggen. Wij adviseren u om dit nooit te doen zonder een belangenbehartiger. Het is belangrijk dat u zich bewust bent van het feit dat de WA-verzekeraar uw tegenpartij is. Alles wat u zegt, kan tegen u gebruikt worden in uw letselschadezaak. Win daarom altijd advies in van een jurist.

9. Stuur de WA-verzekeraar door naar uw belangenbehartiger

Als u de maximale schadevergoeding wilt claimen, dan adviseren wij u om een belangenbehartiger in te schakelen. Zo gauw u dat heeft gedaan, is het belangrijk dat alle communicatie met de WA-verzekeraar via uw belangenbehartiger verloopt. U moet miscommunicatie zoveel mogelijk proberen te vermijden voor een voorspoedig verloop van uw zaak.

10. Stuur altijd een kopie van originele documenten

Wordt u verzocht om documenten op te sturen? Stuur dan nooit de originele documenten op, maar kopieën. Stel dat er iets misgaat met de post, dan bent u uw documenten kwijt. En daarmee wellicht ook uw bewijsstukken. Het is daarom altijd verstandiger om de originele documenten zelf te bewaren. U kunt ze ook inscannen en per mail toesturen.

11. Licht of ernstig letsel; laat altijd uw schade claimen

Twijfelt u over het indienen van een schadeclaim, omdat uw letsel slechts gering is? Elke vorm van letsel dient vergoed te worden. Zeer klein tot zeer ernstig. Daarnaast kan klein letsel meerdere schadeposten veroorzaken die uzelf wellicht niet eens als schadepost benoemt. Daarom is het ook bij elke vorm van letsel belangrijk dat u altijd een belangenbehartiger inschakelt. Zodat u al uw kosten vergoed krijgt. 

12. Laat bij twijfel altijd een second opinion uitvoeren

Twijfelt u over het aangeboden bedrag van de WA-verzekeraar? Of over de onderhandelingstechnieken van uw belangenbehartiger? Laat dan een second opinion uitvoeren door een ander letselschadebureau. Zoek een letselschadebureau die dit gratis voor u kan doen. Daar heeft u namelijk recht op.

13. Schakel een gratis juridisch letselschadebureau in

U heeft recht op gratis juridische hulp als letselschadeslachtoffer. Desondanks wordt er veel hulp aangeboden die u wél moet betalen, zoals no cure no pay deals. U hoeft hier niet mee akkoord te gaan. U heeft namelijk andere opties. Wij adviseren u om een letselschadebureau in te schakelen die voor uw belangen vecht, zonder daar geld voor te vragen. Daar heeft u recht op.

14. Geef nooit zomaar uw hele medische dossier aan de WA-verzekeraar

Het is belangrijk dat u nooit een kopie van uw hele medische dossier opstuurt naar de WA-verzekeraar. Hier geldt hetzelfde als bij het afleggen van een verklaring: alles kan tegen u gebruikt worden. Bijvoorbeeld nek- of rugpijn waarmee u in het verleden naar de dokter bent geweest.

Stuur daarom alleen de relevante stukken op, die gaan over het letsel en het ongeval.

15. Houd uw jurist altijd op de hoogte van uw herstel

Het is belangrijk dat u uw jurist op de hoogte houdt van uw herstel. Dit is belangrijk bij het indienen van de volledige schadeclaim. Zo gauw u (zo goed als mogelijk) hersteld bent, kan de jurist namelijk de gehele schadeclaim vorderen. Daarnaast is het belangrijk om te weten of er veranderingen zijn. Zodat de schadeclaim aangepast kan worden, indien nodig. In de tussentijd dienen er voorschotten op uw schade te worden uitgekeerd door de verzekeraar.

16. Haastige spoed is zelden goed

U wilt uw schadeclaim snel indienen en weer verder gaan met uw leven. Heel begrijpelijk. Maar het gezegde haastige spoed is zelden goed is niet voor niets ontstaan. Het allerbelangrijkste is dat u goed herstelt en in de gaten houdt hoe uw herstelproces verloopt. Zodat u niet de schadeclaim indient, uw schadevergoeding ontvangt en er dan achter komt dat u nog (veel) meer schade lijdt dan u aanvankelijk dacht.

Zoals u ziet moet u met veel dingen rekening houden bij het indienen van de schadeclaim. Het is zonde als u dingen over het hoofd ziet en daardoor een deel van de vergoeding misloopt. Kies daarom altijd voor een belangenbehartiger, zodat u rustig kunt herstellen.

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.