Ongeval met scootmobiel

26 oktober 2016 Nieuws

Ongeval met scootmobiel

Ongeval met scootmobiel

Een scootmobilist is een zeer kwetsbare verkeersdeelnemer. Dat bleek deze week nogmaals in Amsterdam, toen een invalide vrouw in haar scootmobiel werd aangereden door een taxi. Hierbij raakte de vrouw zwaargewond. Het slachtoffer moest ter plekke gereanimeerd worden.

Na de reanimatie werd de vrouw met spoed naar het ziekenhuis gebracht. De politie liet weten dat de vrouw diverse botbreuken en hoofdletsel had opgelopen. De woordvoerder noemde de situatie “uiterst zorgwekkend” en meldde dat de vrouw maandagavond aan haar verwondingen werd geopereerd.

Wat er precies gebeurd is, wordt nog nader onderzocht. Tot nu toe is alleen bekend dat de vrouw werd geschept op een zebrapad met stoplichten in de Jan Evertsenstraat in Amsterdam. Wie door rood reed, is nog niet bekend, maar de politie heeft de taxichauffeur wel meegenomen voor verhoor.

Hond uit scootmobiel geslingerd

Op de plek van het ongeval stuitten hulpverleners ook op een gewonde hond. Het beestje werd meegenomen door de dierenambulance. Een woordvoerder van de dierenambulance maakte bekend dat de hond wat pijnstillers had gekregen, maar niets ernstigs mankeerde.

De scootmobiel als zwakke verkeersdeelnemer?

Sterke verkeersdeelnemer

Een scootmobiel is een gemotoriseerd voertuig. Dat betekent voor de bestuurder van een scootmobiel dat hij/zij een WAM-verzekering zal moeten afsluiten voor de scootmobiel. Daarnaast heeft het tot gevolg dat bij een ongeval tussen een scootmobiel en een niet-gemotoriseerd voertuig artikel 185 van de Wegenverkeerswet (WvW) van toepassing is. Niet-gemotoriseerde voertuigen (zoals een voetganger of fietser) worden beschouwd als zwakke verkeersdeelnemers. Deze zwakke verkeersdeelnemers genieten extra bescherming door artikel 185 WvW. In deze situatie wordt de bestuurder van een scootmobiel derhalve beschouwd als een sterke verkeersdeelnemer. De wet maakt het mogelijk dat een zwakke verkeersdeelnemer in de meeste gevallen minimaal 50% van de schade vergoed krijgt bij een aanrijding met een sterke verkeersdeelnemer. Dit betekent bij een verkeersongeval met een voetganger of fietser dat bij:

  • Een verkeersfout van de scootmobilist: de voetganger of fietser 100% schadevergoeding krijgt
  • Een verkeersfout van beiden: de voetganger of fietser 50% tot 100% schadevergoeding krijgt
  • Een verkeersfout van de voetganger of fietser: meestal alsnog minstens 50% schadevergoeding voor de voetganger of fietser

De berekening van aansprakelijkheid bij een ongeval met een scootmobiel is dus in grote mate afhankelijk van de verkeersdeelnemers in kwestie en blijft een ingewikkelde juridische kwestie.

Zwakke verkeersdeelnemer

Helaas is de scootmobiel niet zonder gevaar. De bestuurder van het voertuig is immers kwetsbaar doordat hij of zij geen bescherming heeft van het voertuig én niet verplicht is om een helm te dragen. Hoe zit het als de bestuurder van een scootmobiel wordt aangereden door een ‘andere’ sterke verkeersdeelnemer, zoals een auto, bus of motor?

Een scootmobiel wordt bij een ongeluk met een ander motorrijtuig als zwakke verkeersdeelnemer beschouwd.

Een automobilist heeft ten opzichte van de bestuurder van een invalidenvoertuig (zoals een scootmobiel) eenzelfde zware zorgvuldigheidsplicht als hij/zij heeft ten opzichte van een voetganger of fietser.

Ondanks de omstandigheid dat een bestuurder van een scootmobiel in deze situatie als zwakke deelnemer wordt gezien, neemt dit niet weg dat de scootmobilist overeenkomstig de gewone regels van stelplicht en bewijsrecht moet stellen en bewijzen dat de automobilist een onrechtmatige daad (het ongeval) heeft gepleegd. Dat betekent dat de bestuurder van een scootmobiel een zware bewijslast heeft bij de aansprakelijkstelling van een automobilist. Daarnaast zal de bestuurder van een scootmobiel niet automatisch minstens 50% vergoeding van zijn schade krijgen. Er zal wel rekening worden gehouden met de zorgplicht die de automobilist heeft jegens de scootmobilist maar er is geen garantie op 50% vergoeding van de schade.

Geëvolueerde scootmobiel

De scootmobiel is over de jaren geëvolueerd van gehandicaptenvoertuig met drie wielen, naar vier en nu zelfs vijf wielen. De meest veilige scootmobiel? Daar zijn de meningen over verdeeld. Helaas is er nog geen objectief onderzoek die deze vraag kan beantwoorden. Wel wordt de laatste jaren steeds duidelijker dat de scootmobiel een lastig besturingssysteem heeft.

Niet voor niets pleit Veilig Verkeer Nederland dan ook voor een basiscursus voor alle scootmobilisten, omdat een rijbewijs niet nodig is. Veilig Verkeer Nederland merkt daarnaast terecht op dat de bediening, de zichtbaarheid en de stabiliteit van de scootmobiel verbeterd moet worden. Dit om de veiligheid van de scootmobilisten en andere verkeersdeelnemers te garanderen.

Populaire scootmobiel steeds vaker betrokken bij ongevallen

De afgelopen jaren zijn er steeds meer scootmobielen bijgekomen. Een teken dat het gehandicaptenvoertuig erg in trek is. Dit lijkt ook niet meer dan logisch, aangezien het de mindervaliden in staat stelt mee te blijven draaien in de maatschappij. Binnen zitten achter de geraniums hoeft niet meer.

Helaas is er ook een stijging in het aantal ongevallen, dat blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Dit komt naar voren in een brief aan de Tweede Kamer van Staatsecretaris van Rijn van Volksgezondheid, Sport en Welzijn. De cijfers:

  • In 2015 zijn 2700 mensen op de Spoedeisende Hulpafdeling behandeld na een ongeval waar een scootmobiel bij betrokken was
  • 800 van de 2700 moesten worden opgenomen in het ziekenhuis

Van Rijn verwijst ook naar het meest recente diepteonderzoek met betrekking tot scootmobiel ongevallen daterend uit 2012. Uit dat onderzoek van VeiligheidNL, in opdracht van het Ministerie van Milieu en Infrastructuur, kwamen onder andere de volgende cijfers naar voren:

  • 20% van de ongevallen werd veroorzaakt door een gekantelde scootmobiel
  • In 16% van de ongevallen was de scootmobilist door een ander aangereden
  • In 15% van de ongevallen was de scootmobilist zelf ergens tegenaan gebotst
  • 12% van de ongevallen werd veroorzaakt door een bedieningsfout van de bestuurder

Momenteel voert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid een dieptestudie uit naar ongelukken met een scootmobiel. Dit onderzoek kan dan vergeleken worden met het onderzoek van VeiligheidNL. Dan kan onderzocht worden of de oorzaken constant zijn. Mogelijk wordt dan ook de vraag beantwoord welke scootmobiel stabieler is: de drie- vier- of vijfwieler.

Scootmobiel te water

De laatste jaren is het aantal scootmobilisten dat te water is geraakt ook flink toegenomen. Een woordvoerder van Maatschappij Redding Drenkelingen geeft aan dat de precieze aantallen van te water geraakte scootmobielen en tragisch verdronken scootmobilisten niet bekend zijn. Maar dat het aantal schrikbarend gestegen is, is wel duidelijk:

  • Tussen 2006-2009 gemiddeld 7 reddingen per jaar
  • Tussen 2009-2016 gemiddeld 16 reddingen per jaar

Deze organisatie pleit net als Veilig Verkeer Nederland voor een periodieke test voor de rijvaardigheid van de gebruikers. Tevens denkt de organisatie dat:

  • De driewielige scootmobiel niet stabiel genoeg is
  • Het besturingssysteem vaak niet duidelijk genoeg is

Onderzoeken moeten meer duidelijkheid verschaffen over scootmobiel

Het is duidelijk dat er nog veel onderzoek moet worden gedaan naar de veiligheid van scootmobielen en de oorzaken van scootmobiel ongevallen. Onderzoeken die naar ons inziens zeer belangrijk zijn. Het gaat hier immers om zeer kwetsbare verkeersdeelnemers die een groter gevaar lopen op zwaar letsel, terwijl ze al mindervalide zijn.

Daarnaast zorgt het ook voor meer veiligheid van de andere verkeersdeelnemers. Als blijkt dat veel ongevallen veroorzaakt worden door een slecht besturingssysteem of te weinig kennis over de verkeersregels aan de kant van de scootmobilisten, is het belangrijk dat daar aandacht aan wordt besteed. Periodieke rijvaardigheidstests lijken ons dan ook geen overbodige luxe.

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.