Second opinion bij letselschade

4 april 2017 Kop-staart botsing

vraagtekens bij second opinion letselschade

Second opinion bij letselschade

Na jarenlang op het wachtbankje te hebben gezeten, heeft onze cliënt eindelijk een passende schadevergoeding gekregen door de overstap naar JBL&G. De 52-jarige man werd van achteren aangereden toen hij op de A2 in de file stond. Naar aanleiding van de kop-staartbotsing liep het slachtoffer whiplash klachten op.

Cliënten met klachten over rechtsbijstand zijn een terugkerend fenomeen, zo ook in deze zaak. Meneer kwam voor een second opinion naar JBL&G, omdat hij het gevoel had dat zijn rechtsbijstandsverzekeraar voor een te lage schadevergoeding wilde schikken. Hij voelde zich niet serieus genomen en had het idee dat de rechtsbijstandsverzekeraar snel van de zaak af wilde. Dit bleek uiteindelijk ook te kloppen.

Beperkingen als gevolg van de kop-staartbotsing

Meneer heeft veel klachten overgehouden aan het ongeval, waardoor hij na het ongeval niet in staat is om meer dan een dag per week te werken. Tevens moest de geplande vakantie geannuleerd worden, kon meneer geen auto meer rijden en moest hij zijn passie voor salsadansen voorlopig in de ijskast zetten.

Schadeposten naar aanleiding van de kop-staartbotsing

De whiplash klachten zorgden ervoor dat meneer met allerlei onkosten werd opgescheept. Al deze onkosten moesten door de tegenpartij vergoed worden. Immers, was dit het directe gevolg van het ongeluk. De schadeposten waar meneer onder meer mee te maken kreeg:

  • Verlies van inkomsten: gedurende een periode van twee dagen per week naar een dag per week werken
  • Medische kosten: eigen risico voor onderzoek in het ziekenhuis, fysiotherapie
  • Reiskosten naar het ziekenhuis en de fysiotherapeut
  • Huishoudelijke hulp
  • Zelfwerkzaamheid: klussen in en om het huis, tuinieren
  • Annuleringskosten vakantie
  • Materiële schade: blikschade aan de auto
  • Smartengeld: erkenning van de klachten en genoegdoening voor het aangedane leed

Problemen door een partijdige medisch adviseur

De medisch adviseur van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij vond het niet aannemelijk dat de klachten waren ontstaan als gevolg van het ongeval. De rechtsbijstandsverzekeraar stelde voor om een onafhankelijk arts in te schakelen om het dossier te beoordelen, maar daar wilde de verzekeringsmaatschappij niets van weten.

Whiplash klachten zijn erg vervelende, hinderlijke en sterk beperkende klachten die moeilijk objectief aangetoond kunnen worden. Dit onzichtbare letsel wordt vaak door verzekeringsmaatschappijen afgewimpeld als niet ernstig genoeg of niet te wijten aan het ongeval, of nog erger: cliënt moet zich niet zo aanstellen! Dit zorgt voor veel verdriet bij de slachtoffers. Zij willen logischerwijs graag erkenning voor de klachten die hun leven overhoop hebben gehaald.

Klachten over de aanpak van rechtsbijstand

De letselschadezaak van onze cliënt was al meer dan drie jaar in behandeling bij de rechtsbijstand. Helaas verliep het traject niet zoals meneer had gehoopt. En tot overmaat van ramp voelde hij zich niet gehoord door zijn (steeds maar wisselende) behandelaren. Hierdoor raakte meneer zijn vertrouwen in een goede afloop volledig kwijt. De redenen die hij noemde voor de opeenstapeling van teleurstellingen:

  • In de loop der jaren kreeg meneer met maar liefst vijf verschillende behandelaren te maken
  • De rechtsbijstand medewerkers kwamen onervaren over
  • De communicatie verliep stroef en meneer moest vaak lang wachten op een reactie
  • De rechtsbijstand medewerkers wilden meegaan in het voorstel van de tegenpartij om finaal af te wikkelen voor een lage schadevergoeding
  • Meneer voelde zich niet serieus genomen in zijn klachten, zowel bij de tegenpartij als bij zijn eigen rechtsbijstandsverzekeraar

Second opinion

Doordat cliënt het vertrouwen in zijn rechtsbijstand had verloren, ging hij op zoek naar een second opinion voor een mogelijke overstap. Zodoende kwam meneer bij JBL&G terecht. Hoewel cliënt in het begin nog sceptisch was over gratis juridische hulp door zijn slechte ervaring met de rechtsbijstand medewerkers, veranderde dit na het eerste gesprek met de jurist van JBL&G. De keuze tot een overstap was dan ook snel gemaakt.

De jurist besprak het ongeluk en de letselschade uitgebreid met cliënt. Tevens vroeg de jurist aan meneer wat hij zelf een redelijke schadevergoeding vond. Onze medisch adviseur beoordeelde het medisch dossier en concludeerde dat de klachten wel degelijk aan het ongeval te relateren waren.

Het moment was daar om een brief te sturen naar de verzekeraar. De jurist stelde een nauwkeurige schadeberekening op met een uitgebreide uitleg per schadepost. Zo voorkom je dat er schadeposten worden gemist. Er zijn immers schadeposten, waarvan het slachtoffer geen weet heeft. Zijn jurist bij JBL&G wees hem op alle mogelijke schadeposten. Tevens liet de jurist in de brief weten dat mocht de verzekeraar niet akkoord gaan met het voorstel, er een onafhankelijke medische expertise uitgevoerd zou dienen te worden op kosten van de verzekeringsmaatschappij.

De verzekeraar reageerde binnen twee dagen met een voorstel voor een eindbedrag dat vele malen hoger was dan het eerst aangeboden bedrag. Binnen één maand kon de hele zaak naar volle tevredenheid van cliënt worden afgewikkeld door de jurist van JBL&G, terwijl de rechtsbijstand medewerkers al drie jaar bezig waren. Een zeer vruchtbare overstap!

Door de uitgebreide schadeberekening, waarin ook toekomstige kosten werden meegenomen, kon cliënt met een rustig gevoel de vaststellingsovereenkomst ondertekenen. Hij wist exact wat zijn schadeposten waren en wist zo ook dat hij een rechtvaardige schadevergoeding had ontvangen ter afwikkeling van zijn letselschadezaak.

Opluchting voor cliënt

Cliënt was meer dan tevreden met de uiteindelijke schadevergoeding. Door alle vertragingen had hij niet meer gehoopt op een goede afloop. Niet alleen was de aansprakelijkheid volledig erkend, zijn klachten werden ook eindelijk erkend. De overstap wierp zijn vruchten af voor onze cliënt. Wat een opluchting voor het slachtoffer!

Hoewel de vergoeding die meneer uiteindelijk kreeg zijn verwachtingen oversteeg, was dat wel de schadevergoeding waar hij recht op had als slachtoffer.

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.