Ongeval tijdens een zakenreis! Kunt u letselschade claimen?

3 september 2018 Algemeen

Wie stelt u aansprakelijk na een ongeval tijdens een zakenreis?

Ongeval tijdens een zakenreis! Kunt u letselschade claimen?

Een ongeval zit in een klein hoekje, ook als u op zakenreis bent. Het kan dus zomaar gebeuren dat u letsel oploopt door een ongeval tijdens een zakenreis. Dan rijst de vraag: kunt u een vergoeding voor uw letselschade claimen? En zo ja; bij wie kunt u deze schadeclaim dan laten indienen? Wij leggen het aan u uit.

Tegenpartij of werkgever aansprakelijk laten stellen

U heeft letsel opgelopen door een ongeval tijdens een zakenreis. Dat betekent dat u allerlei onverwachtse kosten maakt. U moet bijvoorbeeld uw terugvlucht wijzigen omdat u in het ziekenhuis bent beland. U maakt ziektekosten en, als u eenmaal uit het ziekenhuis ontslagen bent, eet- en verblijfkosten tot u weer op het vliegtuig naar huis kunt stappen. Bij wie kunt u deze schadeposten laten claimen?

Als er iemand anders aansprakelijk is voor het ongeval, kunt u diegene aansprakelijk laten stellen. Maar wat gebeurt er als er geen tegenpartij is? Of als de schade niet op de tegenpartij te verhalen valt omdat u bijvoorbeeld in een derdewereldland bent? Dan kunt u de schadevergoeding in de meeste gevallen bij uw werkgever laten claimen.

Zeer strenge zorgplicht tijdens werktijd

Een werkgever heeft een zeer strenge zorgplicht naar zijn werknemers. Zowel op de werkvloer als tijdens werk-werkverkeer – oftewel: wanneer u vanaf kantoor naar een bespreking, klus of zakenpartner reist op verzoek van uw werkgever. In beide gevallen betekent dat, dat de werkgever goed verzekerd moet zijn voor mogelijke ongevallen tijdens werktijd.

Deze strenge zorgplicht is terug te vinden in het Burgerlijk Wetboek. In artikel 7:611 BW staat dat een werkgever zich als een goed werkgever dient te gedragen. Daaronder vallen onder andere het nemen van strikte voorzorgsmaatregelen op de werkvloer, het waarschuwen voor eventuele gevaren en het afsluiten van een collectieve ongevallenverzekering voor alle werknemers, dan wel een anderszins adequate verzekering. Maar wanneer valt een ongeval tijdens een zakenreis onder werktijd?

‘In de uitoefening van de werkzaamheden’

Uiteraard wordt elk ongeval apart beoordeeld, maar in de meeste gevallen kunt u de schadeclaim bij uw werkgever laten indienen. Als u op zakenreis bent, bent u immers het grootste gedeelte van de tijd bezig met het uitoefenen van uw werkzaamheden. En op plekken die uw werkgever voor u heeft uitgezocht. U gaat van A naar B om te dineren met belangrijke zakenpartners, bezoekt een congres en u slaapt in een hotel die uw werkgever van tevoren heeft geboekt.

Het begrip ‘in de uitoefening van de werkzaamheden’ kan vrij breed uitgelegd worden. Dat blijkt wel uit een uitspraak van de Hoge Raad op 18 maart 2005.

Ernstig gewonde piloot wordt uiteindelijk in zijn gelijk gesteld

Een piloot van KLM zou een heen- en terugvlucht maken naar Ivoorkust. Tussen deze twee vluchten zat een wachttijd van enkele dagen. Gedurende deze wachttijd is de piloot betrokken geraakt bij een verkeersongeval toen hij in een taxi op weg was naar een restaurant. De piloot liep hierbij een hooggeplaatste dwarslaesie op waardoor hij volledig arbeidsongeschikt raakte.

De piloot richtte de schadeclaim aan het adres van zijn werkgever: KLM. In eerste instantie werd deze schadeclaim afgewezen door de kantonrechter. De kantonrechter oordeelde dat KLM zich als een goed werkgever had gedragen en het ongeval niet als arbeidsongeval geclassificeerd kon worden. Echter, uiteindelijk werd dat vonnis vernietigd. De Hoge Raad oordeelde namelijk dat KLM wel degelijk aansprakelijk was te stellen voor het ongeval. Ten eerste omdat KLM de piloot verplichtte om een paar dagen te rusten. En ten tweede omdat de vliegtuigmaatschappij zich in de wachttijd niet als goed werkgever had gedragen. Zo vond de beslissende rechter dat KLM als goed werkgever:

  • Het risico op een verkeersongeval had kunnen minimaliseren door de piloot te informeren over de meest veilige vervoerders in Ivoorkust of eigen vervoer had kunnen aanbieden
  • De piloot had kunnen waarschuwen voor de bijzondere risico’s, zoals de slechte wegcondities, en de mogelijke gevolgen van een verkeersongeval, zoals het niet kunnen verhalen van de schade
  • De letselschade voor haar eigen rekening had kunnen nemen door een passende verzekering af te sluiten voor dergelijke ongevalssituaties

Deze uitspraak kan van pas komen als u een letselschadeclaim wilt laten indienen bij uw werkgever.

Ongeval tijdens een zakenreis? Laat u bijstaan door een doorgewinterde jurist

Zoals u in dit artikel hebt kunnen lezen, kunt u in de meeste gevallen uw werkgever aansprakelijk laten stellen voor een ongeval tijdens een zakenreis. Toch is dit voor veel werknemers nog een grote stap, omdat ze bang zijn om hun baan te verliezen of een verstoorde arbeidsrelatie te veroorzaken. Terwijl dat in de meeste gevallen helemaal niet aan de orde is.

Wel raden we u aan om altijd een ervaren letselschadejurist in te schakelen voor het claimen van uw letselschade. Ten eerste om de goede werkrelatie tussen u en uw werkgever te behouden. En ten tweede omdat een doorgewinterde jurist weet welke gerechtelijke uitspraken over letselschadeclaims uit voorgaande jaren van toepassing kunnen zijn op uw letselschadezaak. Zodat u de schadevergoeding krijgt waar u recht op heeft.

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.