Gevaarlijke verkeerssituaties met letsel als gevolg

1 juli 2016 Fietsongeval

Omgevallen vrachtauto door gevaarlijke verkeerssituatie met letsel als gevolg

Gevaarlijke verkeerssituaties met letsel als gevolg

Er zijn in Nederland veel kruispunten zo gevaarlijk dat hierdoor ongevallen met letsel plaatsvinden. Ook andere gevaarlijke verkeerssituaties kunnen voor ongevallen met letselschade zorgen. Lees hieronder of u in die gevallen de gemeente aansprakelijk kunt stellen.

Lijst met gevaarlijke kruispunten

RTL nieuws heeft een lijst opgesteld van de gevaarlijkste kruispunten in Nederland. Het blijkt dat drie van de tien gevaarlijkste kruispunten zich in Noord-Holland bevinden. Kijk of er bij jou in de buurt kruispunten verkeersgevaarlijk zijn.

De drie genoemde kruispunten in Noord-Holland zijn:

  • De kruising Rhijnspoorplein-Marnixskade in Amsterdam
  • De kruising van de Haarlemmerweg en de Osdorperweg in Spaarnwoude
  • De kruising bij de Einsteinweg, bij knooppunt De Nieuwe Meer in Amsterdam

In 2015 vielen op deze drie kruisingen gezamenlijk meer dan 20 gewonden.

Gemeente of provincie aansprakelijk voor verkeersongeval?

Is de gemeente of de provincie aansprakelijk te stellen voor de gevolgen van deze verkeersongevallen vanwege het feit dat het bekend is dat deze kruisingen gevaarlijk zijn en zij deze gevaarlijke situatie niet verhelpen?

Wat te doen als slachtoffer van een verkeersongeval

Wat kun je als slachtoffer doen als er een ongeluk plaatsvindt dat (mede) veroorzaakt wordt doordat een situatie op de weg bewezen gevaarlijk, dan wel onoverzichtelijk, onduidelijk is?

Gevaarlijke situaties op de wegen kunnen ontstaan door:

  • Te hoge bermafscheidingen doordat er niet gesnoeid wordt. De verkeersdeelnemer kan dan niet goed zien of er verkeer aankomt. Soms is niet eens te zien dat er een straat is.
  • Een te hoge verkeersdrempel (waarvoor niet middels verkeersborden is gewaarschuwd) kan er voor zorgen dat de automobilist de macht over het stuur verliest.
  • Te gladde klinkers zorgen ervoor dat auto’s doorschieten bij het remmen of dat fietsers en bromfietsers onderuit gaan.
  • Zo goed als onzichtbare stoepranden kunnen ervoor zorgen dat er verkeersongevallen met letsel ontstaan.

Op de Marnixstraat in Amsterdam werd een dergelijke situatie lang in stand gehouden terwijl er veel ongelukken door deze ‘onzichtbare’ stoeprand plaatsvonden. De slachtoffers hiervan kunnen de gemeente Amsterdam aansprakelijk stellen, doordat deze lange tijd niets aan de gevaarlijke situatie heeft verholpen, terwijl de gevolgen (valpartijen waarvan sommige met ernstig letsel) bekend waren. Overigens heeft de gemeente Amsterdam onlangs de gevaarlijke situatie veranderd.

Niet gemaaid gras belemmert uitzicht: Botsing auto – fiets

Op 29 april 2016 heeft de Rechtbank Overijssel uitspraak gedaan in een deelgeschil waarin een wielrenner de gemeente aansprakelijk stelde omdat hem een ongeval was overkomen als gevolg van het feit dat hij niet over het onkruid en gras kon kijken, waardoor zijn zicht op de weg werd geblokkeerd. (Rechtbank Overijssel deelgeschil, 29 april 2016) Doordat hij niet kon zien of er verkeer aankwam, is de wielrenner aangereden door een auto die van rechts kwam. De wielrenner reed een stuk de weg op om langs het gras te kunnen kijken of er verkeer aankwam en werd hierna aangereden.

Wielrenner stelt gemeente aansprakelijk voor het verkeersongeval

De wielrenner stelde onder meer de gemeente aansprakelijk op grond van artikel 6:162 BW omdat volgens hem het hoogstaande gras en onkruid mede de oorzaak van het ongeval waren.

Vindt de rechter dat de gemeente aansprakelijk is? Ja!
Vast staat dat de gemeente ervoor had kunnen zorgen dat het zicht niet belemmerd werd door vaker te maaien of door andere begroeiing te planten. De rechtbank is dan ook van mening dat de gemeente aansprakelijk gehouden kan worden voor het ongeval met letsel.

Wel sprake van eigen schuld wielrenner

De gemeente stelt dat er sprake is van eigen schuld van de wielrenner, nu deze niet is afgestapt om te kijken. Als hij zou zijn afgestapt was hij lang genoeg geweest om over het lange gras heen te kijken. Daardoor vindt de rechtbank dat er – ondanks het hoge gras en het slechte zicht – wel sprake is van eigen schuld van de wielrenner. De rechtbank bepaalt dat de gemeente 35% van de letselschade van de fietser moet vergoeden. De letselschadevergoeding zal in dit geval zeker bestaan uit een smartengeldvergoeding, nu de wielrenner zijn schouder heeft gebroken als gevolg van het ongeluk.

Verkeersongeval met letsel door onveilige verkeerssituatie?

Is u een ongeval overkomen en bent u van mening dat de gemeente of een ander aansprakelijk gehouden kan worden? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend inventarisatiegesprek met een jurist van JBL&G over de mogelijkheden en kans van slagen van uw letselschadezaak.

U kunt ons bellen op telefoonnummer: 020-214 99 00

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.