De gevolgen van een verkeersongeval en 10 tips om sneller te herstellen

24 februari 2017 Algemeen

botsing auto's en de gevolgen van een verkeersongeval

De gevolgen van een verkeersongeval en 10 tips om sneller te herstellen

De gevolgen van een verkeersongeval kunnen licht tot zeer ernstig zijn. Afhankelijk van de ernst van het ongeval en uw letselschade. U heeft bijna altijd recht op (een deel van de) schadevergoeding. Maar wat nog belangrijker is dan een schadevergoeding, is dat u snel weer (zo goed als mogelijk) de oude bent. Hoe krijgt u dat voor elkaar? Wij geven u 10 waardevolle tips om snel weer te herstellen.

De gevolgen van een verkeersongeval

U bent in een verkeersongeval terechtgekomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat u letselschade heeft opgelopen. De gevolgen van een verkeersongeval kunnen een grote impact hebben op uw dagelijkse leven, uw werkzaamheden en uw naaste omgeving. U kunt hierbij denken aan (al dan niet tijdelijk):

  • Gedeeltelijk of volledig arbeidsongeschikt
  • Afhankelijk van krukken of rolstoel
  • Niet meer kunnen sporten
  • Aanpassingen in huis, zoals een traplift
  • Verhuizen naar een benedenwoning
  • Moeite met het uitvoeren van de huishoudelijke taken

Soms heeft u alleen tijdelijk last van uw letsel, waardoor u na een aantal dagen, weken of maanden weer alles als vanouds kunt oppakken. Helaas is dat niet altijd het geval. Als uw letsel niet volledig herstelt, spreken we over blijvend letsel. Dit betekent dat u uw leven moet aanpassen aan uw letsel, dit vergt veel tijd, inspanning en verdrietige momenten. U moet immers onvrijwillig afstand nemen van uw oude levensstijl. Belangrijk is dat u zo goed mogelijk probeert te herstellen, maar hoe doet u dat?

10 waardevolle tips om sneller te herstellen na een ongeval

Hoe sneller u herstelt, hoe sneller u uw dagelijkse leven weer kunt oppakken. U wilt immers graag snel weer aan de slag: werken, sporten, uw steentje bijdragen aan het huishouden en lekker wandelen met de hond. De meeste mensen voelen zich nuttiger als ze iets doen. Maar hoe kunt u zo snel mogelijk weer herstellen? Wat zijn de geheimen van een snel herstel? Wij geven u 10 waardevolle tips om snel weer te herstellen.

Tip 1. Erken uw eigen klachten

De eerste stap naar herstel is erkenning. Mensen hebben vaak de neiging om gewoon maar ‘door te gaan’. Ach, die wond valt wel mee, dat herstelt thuis wel. Of die nekpijn is morgen wel weer over. Als u uw klachten niet erkent, is er een grote mogelijkheid dat u te lang met uw klachten doorloopt. Dit is vaak niet bevorderlijk voor een spoedig herstel. Daarom is het belangrijk dat u uw klachten en uw letsel erkent.

In een later stadium is het ook van belang dat u accepteert dat alles niet even snel gaat. Dat u accepteert dat uw letsel bepaalde complicaties met zich meebrengt. En dat herstel soms betekent dat u slechts kleine stapjes maakt. Heb begrip voor uw eigen letsel en vraag dit ook van uw omgeving. U zult merken dat uw herstel dan extra soepel verloopt.

Tip 2. Ga gelijk naar de huisarts of het ziekenhuis

Wij adviseren u om altijd direct na een ongeval naar uw huisarts of naar het ziekenhuis te gaan. De arts verzorgt uw wond en bekijkt wat de herstelmogelijkheden zijn. Wanneer de arts dit nodig acht, krijgt u een verwijzing naar een specialist.

Tip 3. Luister naar het advies van uw specialist

Soms zijn er meerdere mogelijkheden die u een weg naar herstel bieden. Wordt u doorverwezen naar een specialist? Bespreek dan alle herstelmogelijkheden en laat u adviseren door de specialist. Maar vergeet ook nooit om naar uw eigen lichaam te luisteren.

Tip 4. Sla uw revalidatieoefeningen niet over

Heeft u oefeningen meegekregen van de fysiotherapeut? Of van de revalidatiearts? Dan is het belangrijk dat u die oefeningen uitvoert. Beweging zorgt er namelijk voor dat uw lichaam goed geolied blijft. Rust roest gaat in vele gevallen op. Oftewel: als u niet beweegt, raken uw spieren verstijfd, met alle gevolgen van dien. Doe daarom al uw oefeningen. Voelt u veel pijn bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen? Bespreek dit dan met uw fysiotherapeut of revalidatiearts.

Blijf altijd naar de signalen van uw lichaam luisteren!

Tip 5. Rust en regelmaat

Genoeg rust en regelmaat zijn belangrijke punten voor een spoedig herstel. Pak uw rustmomenten gedurende de dag en luister wederom naar uw lichaam. Bouw een dagritme op en ga op tijd naar bed. Genoeg slaap is belangrijk voor een goede gezondheid en voorspoedig herstel van uw letsel.

Tip 6. Vermijd stressvolle situaties

Stressvolle situaties zorgen ervoor dat uw rust wordt verstoord. Stress is nergens goed voor en al helemaal niet als u moet herstellen van uw letsel. Vermijd daarom zoveel mogelijk stressvolle situaties, zoals het claimen van een schadevergoeding. Dit kunt u beter overlaten aan een van onze ervaren juristen. U herstelt, wij regelen de maximale schadevergoeding voor u. En dat geheel gratis!

Tip 7. Ga niet over uw eigen grenzen heen

Probeer niet te overhaasten, omdat u graag weer aan de slag wilt gaan. Het is begrijpelijk dat u niet te lang stil wilt staan. Maar te snel weer aan de slag gaan, kan meer beschadigen dan u lief is. Wij adviseren u dan ook om liever wat langzamer te gaan, dan te snel. Haastige spoed is immers zelden goed.

Tip 8. Onderzoek uw herstelopties

Wanneer u volledig op uw herstel gefocust bent, gaat het herstelproces vaak sneller. Bent u niet tevreden met de herstelmogelijkheden? Dan kunt u uw heil ook zoeken in de alternatieve hoek. Bijvoorbeeld door middel van acupunctuur of een speciale massagebehandeling in combinatie met een speciaal dieet. Wederom geldt hier: let altijd goed op uw eigen lichaam. U voelt immers zelf het beste waar het pijn doet en of u verschil merkt ten opzichte van de reguliere herstelbehandeling. U kunt ook altijd een second opinion aanvragen bij een dokter of alternatieve geneesarts, als u twijfelt over de aan u aangeboden behandeling.

Tip 9. Schaam u niet voor psychische schade

Naast lichamelijke schade kunt u ook psychische schade oplopen door het ongeluk. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een verkeerstrauma. Deze vorm van psychisch letsel moet u niet proberen te onderdrukken of te verbloemen. Het is belangrijk dat u ook deze vorm van letsel zo snel mogelijk aanpakt. Psychische schade veroorzaakt immers ook stress, waardoor het lichamelijke herstel niet soepel verloopt. Vraag aan uw huisarts of EMDR-therapie iets voor u kan zijn.

Tip 10. Gezond eten

Gezond eten zorgt ervoor dat de schade aan uw weefsels wordt hersteld, bijvoorbeeld na een operatie. Een operatie zorgt ook altijd voor stress, waardoor veel energie uit uw lichaam wordt gezogen. Daarnaast bent u na een operatie vaak verzwakt, waardoor u vatbaarder bent voor infecties. Het is dan van belang dat u uw immuunsysteem weer op peil brengt. Als uw immuunsysteem weer op peil is, zult u sneller herstellen. Eet daarom veel groente, fruit en vezels. Doe dit gedurende uw gehele herstelperiode, dus niet alleen na een operatie (en liever altijd natuurlijk!)

Wij bij JBL&G wensen u een voorspoedig herstel toe!

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.