Het klinkt onlogisch. Waarom zou een auto in hemelsnaam een airbag aan de buitenkant moeten hebben? Welk belang heeft de automobilist als na een aanrijding op de motorkap een airbag uitklapt? In eerste instantie zou je zeggen dat het voor de bestuurder totaal niet interessant is. En dat is grotendeels waar. Toch heeft de airbag aan de buitenkant wel degelijk zijn waarde. Bij een aanrijding met een fietser maakt deze tweewieler een veel ‘comfortabelere’ landing. Het hoofd van de fietser klapt niet direct op de voorruit maar op de airbag, waardoor de kans op letselschade drastisch verlaagt. Hierdoor ontstaat er minder letselschade.
Frontale aanrijding
De Fietsersbond heeft TNO uit laten zoeken wat er nu exact gebeurt op het moment dat er een frontale aanrijding plaatsvindt tussen auto en fietser. Welke beweging maakt het lichaam en nog veel belangrijker: hoe en in welke mate klapt het hoofd van het slachtoffer op de auto? Zoals verwacht raakt het hoofd van de fietser de voorruit; in het geval van een voetganger reikt het hoofd slechts tot de motorkap. Het door het TNO verrichte onderzoek concludeert dat een airbag op de voorruit van een auto veel verkeersslachtoffers zou kunnen besparen, namelijk 1500 zwaargewonde en 60 dodelijke slachtoffers.
Fietser en voetganger in het nadeel
Op zich is het wel vreemd te noemen. Het is al jaren een trend om de autobestuurder tot in detail te beschermen. Dat is natuurlijk een mooie ontwikkeling en nagenoeg iedereen is er bij gebaat. Maar de fietser dus niet. En de voetganger – laten we die er ook maar even bij nemen – ook niet. Terwijl juist zij in het geval van een aanrijding de meest kwetsbaren zijn. Waarom is daar niet eerder aan gedacht?
Terugdringen maximumsnelheid
Zijn er nog meer mogelijkheden om letselschade van fietsers omlaag te brengen? Natuurlijk. De meest voor de hand liggende mogelijkheid is het terugbrengen van de maximumsnelheid op plaatsen waar veel fietsers zich op de weg begeven. Want op het moment dat een automobilist niet 50 maar 30 kilometer per uur rijdt, loopt een fietser ten tijde van een aanrijding nauwelijks letsel op. Ook de hoge motorkap van vele nieuwe auto’s is niet bepaald in het voordeel van de fietser. Het leidt tot extra letsel aan onderrug en bekken, simpelweg omdat deze lichaamsdelen door deze hoge motorkap een hardere klap krijgen te verduren.
Bron: http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/verkeer-en-veiligheid/andere-verkeersdeelnemers/airbag-op-autoruit
Deel dit artikel: