Gaat een motorhelm letselschade van de snelfietser voorkomen?

3 mei 2015 Fietsongeval

schaduw fietser

Gaat een motorhelm letselschade van de snelfietser voorkomen?

Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil het aantal ernstig gewonden in het verkeer terugdringen naar minder dan 10.600 in 2020. Volgens een artikel uit de Volkskrant  heeft de Minister zich niet erg populair gemaakt bij leveranciers van de elektrische hogesnelheidsfiets. Dit zijn fietsen die snelheden tot 45 kilometer per uur kunnen halen (dus geen snorfiets waarbij geen trapkracht nodig is). Gebruikers van dit soort fietsen zouden vanaf 2017 een motorhelm moeten dragen.

Voorkomen van letselschade fietsongeluk

Natuurlijk, veiligheid is belangrijk en voorkomen van letselschade van fietsers ook, maar het is de vraag of zo niet het kind met het badwater wordt weggegooid. Leveranciers van dit type fietsen en een woordvoerder van de fietsenbond denken niet dat fietsers van plan zijn die motorhelm ook daadwerkelijk te gaan dragen. Het zijn namelijk niet volledig gemotoriseerde fietsen, maar fietsen waar je ook op moet blijven trappen. Een ongeventileerde en zweterige motorhelm zou de te leveren inspanning behoorlijk in de weg zitten. En tel uit je winst, in plaats van de hogesnelheidsfiets te gebruiken voor het woon-werkverkeer, stappen duizenden mensen weer gewoon in de auto.

Is de maatregel haalbaar?

Het voorkomen van letselschade bij fietsers is belangrijk, maar de maatregel moet uiteraard praktisch haalbaar en uitvoerbaar zijn. Waarom niet gewoon een fietshelm gebruiken die ook door wielrenners wordt gebruikt?

  • Inmiddels worden er al lichtere motorhelmen ontwikkelt die beter geventileerd zouden zijn, misschien juist wel voor deze doelgroep in 2017.
  • Interessant is ook dat het dragen van een fietshelm nog steeds niet verplicht is voor tourrenners die met een hoge snelheid van 60 per uur over het asfalt vliegen.

Als we daar nou eens iets aan doen?

Maatregelen ter bescherming van fietsers

De ANWB en onderzoeksbureau SWOV deden in februari van dit jaar nog een rapport verschijnen waarin 18 maatregelen waren opgenomen om fietsers beter in het verkeer te beschermen. Beide partijen vinden dat de Minister een helmplicht voor snorfietsers en fietsers moet invoeren, en met name het dragen van een helm bij ouderen en kinderen verplicht moet stellen.

Fietsongeluk heeft vaak ernstige gevolgen

Als letselschadespecialisten zien wij elke maand wat een Vragen over fiets ongeluk met een mens kan doen. Wij zien rapporten waarin het letsel luid en duidelijk omschreven staat. Volgens onze mening is het verplicht dragen van een helm voor kinderen en ouderen zeker geen slecht idee, maar of een motorhelm nou echt noodzakelijk is voor snelfietsers?

Letselschade als gevolg van een ongeval op de fiets?

Vul het contactformulier in en wij nemen nog dezelfde werkdag telefonisch contact met u op!

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.