Casus: Weerbarstige wederpartij

14 juli 2013 Algemeen

insurance

Casus: Weerbarstige wederpartij

Gebroken bekken door aanrijding met scootmobiel

Een mevrouw van in de tachtig is van achteren aangereden door een scootmobiel. Zij is ten val gekomen en heeft daarbij een gebroken bekken opgelopen. Voor het ongeval was mevrouw volledig zelfstandig. Ze deed haar eigen huishouden en ging regelmatig met metro en tram naar de binnenstad of naar de markt. Na het ongeval was zij gedurende langere tijd volledig afhankelijk van anderen bij al haar dagelijkse bezigheden en was zij gekluisterd aan haar huis.

Bezoek met tegenpartij bij slachtoffer thuis

De schoondochter van mevrouw onderhield alle contacten met ons kantoor, omdat mevrouw daar zelf moeite mee had. Na het inventariseren van de voorlopige schade, het opvragen van de medische informatie en het regelen van een voorschot werd een bezoek met de wederpartij afgesproken bij mevrouw thuis.

Voorgesprek bij slachtoffer thuis

Ik was een half uurtje voor de wederpartij aanwezig, zodat ik alle tijd had om mevrouw en haar schoondochter voor te bereiden op het gesprek. Mevrouw was nerveus en zag erg tegen het gesprek op, maar ik stelde haar gerust en vertelde dat zij zich geen zorgen hoefde te maken. Zij hoefde alleen maar in eigen woorden te vertellen wat er was gebeurd en wat dit voor haar voor gevolgen had gehad, zowel fysiek, mentaal als sociaal. Ik vertelde haar, dat wederpartijen over het algemeen heel beleefd, vriendelijk en begripvol zijn, dus niets om tegenop te zien. Bovendien was deze zaak in mijn ogen zo klaar als een klontje. De aansprakelijkheid was erkend en er was in dit geval sprake van letsel dat wetenschappelijk aan te tonen viel. Mijn medisch adviseur had medische informatie met mooie röntgenfoto’s ontvangen en, met toestemming van mevrouw, doorgestuurd naar de medisch adviseur van de wederpartij.

Weinig empathish

De wederpartij arriveerde en bleek een meneer met weinig gevoel voor empathie. Na een vriendelijk begin ontwikkelde het gesprek zich al gauw tot een derdegraads verhoor. Hoewel de aansprakelijkheid in deze zaak erkend was (en eens erkend, blijft erkend) bleef meneer eindeloos doorvragen over de toedracht van het ongeval. Het leek of hij het verhaal van mevrouw niet geloofde en mevrouw, die toch al nerveus was, raakte steeds meer van streek door deze ondervraging. Mevrouw was uiteindelijk in tranen en ik moest herhaaldelijk ingrijpen en meneer erop wijzen, dat er geen enkele reden was om aan het verhaal van mevrouw te twijfelen. Dat moest hij uiteindelijk ook toegeven. Daarna werd verder gesproken over de materiële schade van mevrouw.

Schadeposten

Uiteraard had ik naast een aantal andere schadeposten ook huishoudelijke hulp en een royaal aantal uren mantelzorg opgevoerd, maar ook daar leek meneer twijfels over te hebben. Het was immers maar een klein appartementje met één slaapkamer. Dat mevrouw overal hulp bij nodig had, zelfs bij de persoonlijke verzorging, leek meneer zich niet te kunnen voorstellen.

Immateriële schade (smartengeld)

Voor wat betreft de immateriële schade vond mevrouw het verlies van haar zelfstandigheid het moeilijkste te accepteren. Ze had bijzonder veel moeite met al die vreemde mensen over de vloer en het niet meer zonder begeleiding en hulp een boodschapje kunnen doen of de stad in kunnen gaan. Ook miste ze haar hondje, want die moest tijdelijk bij haar zoon en schoondochter logeren, omdat ze hem zelf niet kon uitlaten. Natuurlijk had ik voor de opvang van het hondje wel een bedrag als schadevergoeding gevraagd, maar dat maakte het gemis niet minder. De lichamelijke pijn die mevrouw de eerste weken bij iedere beweging had gevoeld bleek ze het minst erg te vinden.

Lang gesprek

Na anderhalf uur nam meneer gelukkig afscheid . Ik bleef nog even napraten en mevrouw vertelde dat ze blij was met mijn steun en aanwezigheid tijdens het gesprek. Ik straalde volgens haar rust uit en dat had haar door de moeilijke momenten gesleept.

Zaak naar volle tevredenheid afgewikkeld

Uiteindelijk is de zaak van mevrouw naar haar volle tevredenheid afgewikkeld. Dat mevrouw tijdens het bezoek door de opstelling van meneer zo overstuur raakte heb ik in de onderhandelingen kunnen gebruiken met als resultaat een ruimhartige schadevergoeding. Meneer voelde blijkbaar zelf ook dat hij te ver was gegaan en wat goed had te maken.

Ook te maken met een lastige tegenpartij na ongeval? Neem contact met ons op om te kijken of wij u kunnen helpen. Onze hulp is gratis!

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.