Persbericht: Smartengeld schoonmakers na oogletsel door UV-lampen

5 maart 2018 JBL&G

Ultra violet licht, schadevergoeding schoonmakers

Persbericht: Smartengeld schoonmakers na oogletsel door UV-lampen

AMSTERDAM – Twee schoonmakers hebben vier- tot zesduizend euro smartengeld en schadevergoeding ontvangen, nadat ze tijdens hun werk oogletsel hadden opgelopen door urenlange blootstelling aan ultraviolet licht.

Brandwonden in gezicht, hals en nek

Ze moesten in een bedrijfskeuken in Amsterdam afzuigkappen reinigen, zonder dat iemand hen verteld had dat die kappen werkten met ultraviolet licht om bacteriën te doden en geuren weg te nemen. Het onzichtbare UV-licht was de hele tijd aangebleven, waardoor de mannen brandwonden in gezicht, hals en nek opliepen. Ook kregen ze last van geïrriteerde, branderige ogen, met naar later bleek beschadigd hoornvlies als resultaat.

Vier slachtoffers

Toen de eerste schoonmaker uit de ploeg van vier het na ruim twee uur ploeteren niet langer vol kon houden, werd hij door een collega naar de eerste hulp van het ziekenhuis gebracht. Nog steeds had niemand door dat de UV-lampen de boosdoeners waren, maar al spoedig daarna kregen ook de drie andere collega’s ernstige klachten. Alle vier zijn ze weken tot zelfs maanden arbeidsongeschikt geweest.

Schadevergoeding en smartengeld

Twee van de vier namen Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht in Amsterdam in de arm om schadevergoeding en smartengeld te claimen. Hun werkgever had nooit iets verteld over de aanwezige UV-lampen, laat staan over de gevaren daarvan. Juist vanwege het risico op verblinding of verbranding zijn de lampen normaal achter roosters geplaatst. De afzuiginstallaties moesten echter ook aan de binnenkant worden schoongemaakt, zodat hiervoor de roosters moesten worden verwijderd. Daarachter lag het UV-systeem, waarbij verontreinigde lucht met ultraviolet licht wordt bestraald om vet en geurstoffen af te breken. De lampen hadden gemakkelijk uitgeschakeld kunnen worden, maar niemand had daarop gewezen.

Door tussenkomst van letselschadebureau JBL&G hebben de twee schoonmakers nu, ruim twee jaar na hun ongeluk in september 2015, bedragen ontvangen van 6500 en 4000 euro. Het gaat hierbij om schadevergoeding voor medische behandelingen en andere onkosten, maar het merendeel is smartengeld voor de geleden pijn en doorstane ellende.

Over JBL&G:  Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht is een letselschadekantoor dat zich onderscheidt door zijn jarenlange ervaring in het succesvol claimen van letselschades en de persoonlijke behandeling van zijn cliënten. JBL&G werkt uitsluitend voor slachtoffers.

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.