Blog: Laat iets van je horen

25 juni 2013 Algemeen

bloemen

Blog: Laat iets van je horen

Letselschadeslachtoffers zijn gewone mensen, zoals u en ik. Ze hebben kinderen, of niet. Ze hebben een tuin, of niet. Ze zijn getrouwd, of niet. Maar wie een ongeval heeft meegemaakt, wordt iets minder gewoon. Een ongeval verandert uw leven. Het slachtoffer van een ongeval heeft recht op een vergoeding van de immateriële en materiële schade die hij lijdt. Maar wat vaak uitblijft, en waar een slachtoffer misschien nog wel meer behoefte aan heeft, is excuses voor letselschade.

Excuses voor letselschade

Als u er ongedeerd vanaf bent gekomen verandert uw leven. Okay, toegegeven, meestal is het dankbare en blije gevoel dat u aan de dood ontsnapt bent na een tijdje al weer voorbij, maar toch. Even is uw leven veranderd.

Als u er niet ongedeerd vanaf bent gekomen verandert uw leven vaak voor langere tijd. U hebt last van een heleboel vormen van schade:

  • U hebt pijn door uw letsel;
  • U ondervindt beperkingen in het dagelijkse leven en kunt dingen niet meer doen zoals u gewend bent;
  • U hebt hulp nodig bij het uitvoeren van dagelijkse handelingen;
  • U maakt allerlei kosten voor bijvoorbeeld medische behandelingen;
  • U mist inkomen omdat u minder kunt werken;
  • U bent misschien zelfs arbeidsongeschikt geworden door het ongeval.

Kortom, ellendig! Ook al krijgt u voor uw materiële en immateriële schade als slachtoffer een schadevergoeding. Dat neemt het geleden leed nog niet weg.

Wat nog meer ellendig maakt, is wanneer de andere partij niets meer van zich laat horen en geen excuses voor letselschade maakt. Als de wederpartij zelfs geen bloemetje of kaartje stuurt om u op te beuren. Geen telefoontje om te vragen hoe het nou toch met u gaat. Bij ons in de praktijk zien we vaak dat cliënten te vergeefs wachten op bericht en excuses van de wederpartij. Onze cliënten vinden dat allen onbegrijpelijk en zij zijn daar boos en vaak verdrietig over.

Onze cliënten begrijpen best dat het moeilijk is om toe te geven dat iemand iets stoms heeft gedaan, zoals zijn telefoon van de grond pakken terwijl hij in de auto met 50 km per uur door een woonwijk rijdt.

Onze cliënten begrijpen vaak ook wel dat iemand zoiets niet met opzet doet, maar eerder gewoon onnadenkend is geweest. Maar dat willen ze dan wel graag horen van degene die ze heeft aangereden. Vaak horen wij cliënten verzuchten: “Mijn leven staat stil, en de dader weet niet eens dat ik zoveel pijn heb”. Wat de pijn dan iets zou verlichten, is als de dader iets van zich zou laten horen. Laten weten dat hij beseft wat een impact zijn gedrag heeft gehad op het leven van het slachtoffer.

Waarom maken daders geen excuses voor letselschade?

We kunnen onze cliënten, wanneer ze aan ons vragen waarom ze niets horen van de veroorzaker van het ongeval, honderd keer uitleggen dat de wederpartij het waarschijnlijk niet durft. Niet durft te vragen hoe het met het slachtoffer gaat. Niet durft toe te geven dat hij een fout heeft gemaakt. Niet durft te zeggen dat het hem spijt. En dat de wederpartij zich niet realiseert dat juist door niets te laten horen, hij door zijn gedrag de slachtoffers nog meer leed, frustratie en ellende bezorgt.

Dus alsjeblieft daders, veroorzakers en wederpartijen: laat iets van je horen! Een berichtje, bloemetje of telefoontje kan het leed van een letselschadeslachtoffer niet wegnemen, maar wel even verlichten.

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.