Info: Nieuwe wet voor laagdrempelige klachtafhandeling ziekenhuizen

6 juli 2013 Jurisprudentie

operatie

Info: Nieuwe wet voor laagdrempelige klachtafhandeling ziekenhuizen

Patiënt kan gemakkelijker gelijk halen in zorg

Er is een nieuwe wet door de Tweede Kamer welke het mogelijk zou moeten maken dat patiënten gemakkelijker hun gelijk kunnen halen als er iets fout is gegaan in het ziekenhuis of het verzorgingshuis.

Laagdrempelig en effectieve klachtafhandeling

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz) regelt een laagdrempelige en effectieve klachtafhandeling bij zorgaanbieders.

Verplicht aansluiten instantie die schadevergoeding toe kan kennen

Daarnaast worden zorgaanbieders verplicht zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie die ook schadevergoedingen toe kan kennen. Verder kunnen zorgaanbieders, waar nodig, gedwongen worden meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van zorg en de patiëntveiligheid.

Klachtenprocedure sneller, geen hoge advocaatkosten bij medische fouten

Door deze nieuwe wet zou de klachtenprocedure sneller moeten gaan verlopen en hoeven patiënten geen hoge advocaatkosten te maken.

Standpunt KNMG over de WKKGZ

De KNMG is van mening dat de nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) niet bijdraagt aan de verbetering van de kwaliteit en veiligheid van de zorg.
Volgens de KNMG kan de Wkkgz de doelen van het klachtrecht niet waarmaken. Die doelen zijn onder meer: onvrede bij een patiënt wegnemen en de vertrouwensrelatie tussen patiënt en arts herstellen.

KNMG: Verklaring van goed gedrag arts niet noodzakelijk

De KNMG vindt verder een verklaring van goed gedrag niet noodzakelijk. Zij vindt dit weinig effectief en voor ziekenhuizen en artsen lasten verzwarend.

KNMG: meldplicht vanwege slecht functioneren te ruim geformuleerd

Ook heeft de KNMG ernstige bezwaren tegen de ruim geformuleerde meldplicht voor zorgaanbieders om opzeggingen ‘vanwege functioneren’ te melden bij de IGZ.

Afhandeling klachten en schadeclaims niet vermengen

Volgens de KNMG is het in niemands belang om  de afhandeling van klachten en schadeclaims te vermengen.

Gaat het helpen?

Het is natuurlijk altijd een goede zaak als een en ander in een wet wordt geregeld. JBL&G vraagt zich echter af of er niet meer voor nodig is om klachten van patiënten over artsen en ziekenhuizen naar tevredenheid te kunnen afhandelen.

Wat moet er nog meer veranderen?

Wij denken daarbij vooral aan de houding van de artsen zélf (ontkenning, onwetendheid en soms zelfs arrogantie over eigen kunnen) en die van de verzekeraars MediRisk, CentraMed en VvAA welke vaak tegen beter weten in blijven weigeren de schade van slachtoffers van medische fouten te vergoeden. En al helemaal niet bereid zijn aansprakelijkheid voor de gemaakte medische missers te erkennen.

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.