Huurders doodziek in schimmelhuizen

3 april 2018 JBL&G

Schimmelhuizen

Huurders doodziek in schimmelhuizen

Letselschadebureaus behandelen steeds meer zaken van huurders die ernstig ziek zijn geworden door vocht en schimmel in hun huis. Woningcorporaties zijn echter maar heel moeilijk vooruit te branden als het gaat om fatsoenlijk onderhoud en goed woningbeheer, zo merken de bureaus, en schepen huurders liever af met een karig bedrag dan ze een beter huis aan te bieden.

Samen met de SP in Amsterdam is Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht begonnen aan een campagne om huurders van schimmelhuizen adequater bij te kunnen staan. De SP verwijst de meest urgente gevallen die zich ten einde raad tot de partij wenden, door naar het letselschadekantoor. “We zien steeds meer cliënten met ernstige gezondheidsklachten, louter door hun woning”, stelt mr. Frederik Lieben van JBL&G. “Sommigen slapen al maanden op een laagje plastic op een totaal beschimmelde vloer. Veel huizen zijn er ontzettend slecht aan toe, en onze cliënten ook. Keelpijn, hoofdpijn, jeuk, eczeem, longproblemen, verstopte oren, hoesten: noem maar op, plus alle stress die daarbij komt. Vaak is het echt een hel, waarin ze soms al jaren moeten wonen.”

Heteluchtkanonnen, infraroodstralers, airconditioners, vochtvreters, wierook en kaarsen, veel kaarsen, moeten het leven nog enigszins draaglijk maken in haar woning aan de Dapperstraat in Amsterdam-Oost. De 50-jarige huurster is via de SP bij letselschadekantoor JBL&G terechtgekomen, en hoopt dat het kantoor en de partij gezamenlijk iets voor elkaar kunnen krijgen. Woningcorporatie Ymere laat het tot nu toe afweten iets structureels aan de situatie te doen.

“Je leven komt letterlijk stil te staan. Ik ben er nu al jaren mee bezig. En dan komt er weer eens iemand van Ymere, en wat gaan ze dan doen? Ze gaan onderzoeken wat jóúw fouten zijn! ‘Ventileert u wel genoeg?’, ‘Stookt u het wel warm?’, ‘Hoe hoog staat de verwarming?’, ‘Hoe lang kookt u elke dag, zeker wel lang hè?’ Dat is zó vermoeiend. Het ligt zogenaamd al jaren allemaal aan mezelf. Ze trekken álles in twijfel. Ik snap dat ergens ook wel, maar ik moet er keihard voor werken om dit allemaal maar aan te kunnen. Ik heb zelf een groot rechtvaardigheidsgevoel, maar dit tart werkelijk alles. Dat put je uit, ik ben bekaf.”

De huurster hoopt op een ander huis dan wel een fikse huurverlaging tot haar huidige woning volledig hersteld is, op schadevergoeding voor kapotte meubels, beschimmeld beddengoed, vochtige boeken en extra stookkosten, en op smartengeld voor elf jaar wonen in een hel.

In een andere zaak van JBL&G, van een 52-jarige inmiddels zwaar zieke huurder met vocht- en schimmelproblemen aan de Marnixstraat in Amsterdam, heeft verhuurder Eigen Haard de bewoner 2500 euro smartengeld geboden. Een nieuw huis krijgt hij echter niet. Bij hem kwam tot zeven keer toe de inhoud van de riolering door de badkamer omhoog en stroomde de éénkamerwoning over. Frederik Lieben: “We hebben de woning laten onderzoeken door EcoWise, een onafhankelijk instituut, en dat constateerde dat binnen meer dan twee tot driemaal zoveel schimmels en bacteriën voorkomen als buiten, met daaronder enkele giftige en zeer schadelijke soorten. Eigen Haard wil hem echter geen andere woning geven, omdat deze zogenaamd aan de normen voldoet. Hun verzekeraar Achmea heeft 2500 euro smartengeld geboden om de zaak in der minne te schikken, maar wat heb je daar nou aan als je ziek bent en geen fatsoenlijk huis hebt? Bovendien loopt de schade elke dag nog meer op, wordt cliënt zieker en zieker, en is dat huis straks helemaal rijp voor de sloop. Zonde.”

Het Meldpunt Schimmelwoningen van de SP in Amsterdam is inmiddels weer gesloten, maar de partij belooft de vinger aan de pols te houden. Gemeenteraadslid Erik Flentge: “Schimmel en achterstallig woningonderhoud zijn een groot probleem, dat bovenaan de agenda van de politiek en de woningverhuurders hoort te staan. Schimmel moet uitgebannen worden uit onze stad. Daarom roepen we woningverhuurders tot de orde. Luister naar huurders. Zorg voor goed onderhouden woningen. Zeg niet tegen bewoners die dag en nacht hun raam open hebben staan dat ze moeten luchten, maar pak de bron van de schimmelproblemen aan. Werk de onderhoudsachterstanden weg die na jaren van verwaarlozing zijn ontstaan. Daar hebben bewoners recht op. Kom in actie en zorg ervoor dat de schimmelwoning tot het verleden gaat behoren.”

De gemeente Amsterdam heeft juist vorige maand weer een meldpunt geopend voor ernstig achterstallig onderhoud. Amsterdamse huurders die geen gehoor vinden bij hun huisbaas, kunnen met klachten over hun woning voortaan terecht bij het Meldpunt Woningcheck. Ook schimmelproblematiek kan hier worden aangemeld.

FOTO: Schimmel in de Dapperstraat, Amsterdam-Oost. Foto: JBL&G

Over JBL&G:  Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht is een letselschadekantoor dat zich onderscheidt door zijn jarenlange ervaring in het succesvol claimen van letselschades en de persoonlijke behandeling van zijn cliënten. JBL&G werkt uitsluitend voor slachtoffers.

 

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.