Ervaringen van een stagiair: Carolien van den Ham

24 december 2017 JBL&G

Ervaringen van een stagiair: Carolien van den Ham

Ik ben sinds het begin van mijn studie al geïnteresseerd in vraagstukken betreffende aansprakelijkheid en het gezondheidsrecht. Het letselschaderecht past daar ook heel goed bij. Tegen het einde van mijn master wilde ik graag meer praktijkervaring opdoen. Daarom ben ik gaan zoeken naar kantoren die zich bezig houden met gezondheidsrechtelijke kwesties. Ik ben toen via google terecht gekomen op de website van JBL&G. Het kantoor sprak mij meteen aan omdat JBL&G cliënten bijstaat bij ongevallen en medische fouten. Daarnaast zijn er geen kosten verbonden aan hun dienstverlening. Cliënten kunnen daarom op laagdrempelige manier hulp krijgen bij, vaak voor hun, vervelende gebeurtenissen.

Diversiteit

Op één werkdag ben je met veel verschillende dossiers bezig. Het ene dossier betreft een verkeersongeval, een ander dossier kan gaan om een hondenbeet of een medische fout. Hierdoor ziet een werkdag er zeer divers uit. Een belangrijke eigenschap die je daarom zal moeten bezitten (en kan ontwikkelen) is dat je goed kunt schakelen tussen dossiers. Zo kun je bezig zijn met een dossier over een hondenbeet wanneer er plots een ander spoedklusje over een fietsongeval tussendoor komt. Je moet dan meteen goed alle feiten en omstandigheden van het andere dossier op een rijtje hebben. Doordat er veel juristen werken bij JBL&G komt het vaak voor dat je tussen veel dossiers moet schakelen. De opdrachten zijn ook divers. Zo kan het zijn dat je jurisprudentie moet zoeken en bestuderen. Je kunt daarnaast ook praktische opdrachten krijgen, zoals concepten opstellen om medische informatie door de jurist te laten opvragen, conceptbrieven opstellen (zowel naar de wederpartij als cliënt), telefonische gesprekken voeren, helpen bij het opstellen van schadeberekeningen en nog veel meer. De student-stagiair gaat ook mee naar huisbezoeken. Dit zijn bezoeken bij cliënt thuis, soms alleen met cliënt, soms met de wederpartij erbij.

Team van JBL&G

Het team van JBL&G bestaat uit voornamelijk jonge medewerkers. Hierdoor is de sfeer op kantoor informeel en bestaat er geen vervelende hiërarchie. Naar buiten toe is het kantoor echter wel formeel, zowel richting cliënten als wederpartijen. Hierdoor is JBL&G een professioneel kantoor waar op de werkvloer door collega’s op een informele manier met elkaar wordt omgegaan. Daarnaast bestaat er voor de medewerkers van JBL&G voldoende ruimte om zich te kunnen ontwikkelen en te groeien.

Belang van cliënt staat altijd voorop

Ik heb van JBL&G geleerd hoe ik op een professionele manier cliënten, wederpartijen en medici moet benaderen en helpen. Dit is een praktische vaardigheid die je niet zult op doen tijdens je studie. Het lijkt misschien een eenvoudige vaardigheid waar iedereen wel min of meer over beschikt, totdat je écht dat telefoontje moet plegen of gebeld wordt door een geagiteerde wederpartij. Ik heb geleerd hoe ik daar professioneel op moet reageren en mee om kan gaan. Daarnaast leer je hoe je letselschade in kaart moet brengen en welke omstandigheden relevant zijn om mee te nemen bij het opstellen van de schade. Tot slot heb ik geleerd dat je bij alle werkzaamheden die je verricht het belang van cliënt in de gaten moet houden. Het belang van cliënt gaat namelijk boven alles, bij elke afweging die je maakt zal je moeten bekijken hoe het belang van cliënt daarmee wordt gediend.

Echt gratis voor de slachtoffers

Over JBL&G heb ik geleerd hoe een kantoor letselschadeslachtoffers kan bijstaan zonder daar aan cliënten een vergoeding voor te vragen. Het klinkt namelijk te mooi om waar te zijn: een professioneel kantoor dat een slachtoffer helpt bij het verhalen van de schade, geheel kosteloos. Toch is dit mogelijk door de buitengerechtelijke kosten die JBL&G indient bij de wederpartij. Het is immers onredelijk om van een slachtoffer tijdens het herstel van een ongeluk te verlangen dat hij/zij zelf actie onderneemt om schade te verhalen bij de veroorzaker. Ook zal dit vaak een lastige juridische klus zijn voor slachtoffers, zij hebben hierbij hulp nodig. Het is dan fijn voor het slachtoffer dat die klus kan worden overgedragen aan professionals die kosteloos hun diensten verlenen. Goed beschouwd behoren de kosten van een professional ook onder de geleden schade, het is immers schade ten gevolge van een ongeluk (want het slachtoffer heeft hulp nodig).

Ik kijk positief terug op mijn stage bij JBL&G. Mijn praktische vaardigheden zijn ontzettend verbeterd en ik heb meer kennis vergaard over het letselschaderecht. JBL&G is een heel gezellig kantoor waar nieuwkomers goed door de groep worden opgenomen.

Een potentiële stagiaire zou ik willen meegeven dat je bij JBL&G op laagdrempelige maar professionele wijze kennis maakt met het letselschade- en gezondheidsrecht te midden van jonge leergierige juristen.

 

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.