Blog: Auw!

15 januari 2013 Algemeen

Blog: Auw!

In 2010 kocht onze cliënt in een groot tuincentrum een zogenaamde Zweedse fakkel. De fakkel bestond uit een stuk boomstam, waarbij in het midden een lont bevestigd kan worden. Leuk voor het tuinfeest van zijn dochter, dacht hij. Als gevolg van enorme drukte en hierdoor veel gedrang en gedring bij de kassa (“Oh sorry, ik dacht echt dat ik aan de beurt was hoor” zegt een mevrouw die haar kar dwars door alle geduldig in de rij staande klanten heen duwt, daarbij niemands scheenbenen ontziend) besluit cliënt zijn kar door te duwen en de fakkel aan de hand verder mee te nemen.

Vallend stuk boomstam op teen

Kon hij de voordringende vrouw met winkelkar nog net ontwijken, aan een vallend stuk boomstam ontkomt hij niet. Doordat het touw, dat als handvat moest dienen, los schoot kreeg cliënt de Zweedse fakkel op zijn tenen. Na onderzoek bleek hij zwaar letsel te hebben opgelopen aan zijn teen.

Gebrekkig product

Meneer meldt zich bij ons kantoor met het verzoek zijn schade te verhalen. Onze stelling was, dat het handvat niet voldeed aan de verwachtingen die je mag hebben van een handvat. Immers, de bedoeling van een handvat is nu juist, dat je het product ermee vastpakt. In geval van cliënt was daarom sprake van een gebrekkig product.

Geen aansprakelijkheid door tuincentrum

Het tuincentrum zelf wil in geen geval aansprakelijkheid erkennen en verwijst meneer door naar zijn eigen verzekeraar. Wat hij daar nu mee moet, is cliënt niet helemaal duidelijk.

Productaansprakelijkheid

Bij productaansprakelijkheid zijn immers de volgende partijen door cliënt aan te spreken:

  • de fabrikant van het product
  • de importeur die het product de Europese Gemeenschap in gebracht heeft
  • de leverancier als niet kan worden vastgesteld wie de producent of importeur is

Na enig aandringen was het tuincentrum bereid ons de naam van de producent te geven. Met de informatie die wij tot onze beschikking hadden, konden wij daar jammer genoeg niet zelf achter komen.

Schuld producent hoeft niet bewezen

Onze cliënt hoeft de schuld van de producent niet te bewijzen. Schade, veroorzaakt door een onveilig product is voor risico van de producent. Wel moet cliënt aantonen dat hij werkelijk schade heeft geleden en dat die schade is veroorzaakt door het betreffende product. Nu de claim binnen drie jaar (na drie jaar verjaart de rechtsvordering ter vergoeding van de schade) was ingesteld, moest de verzekeraar van de producent de schade wel vergoeden.

Eindelijk erkend…

Dat het uiteindelijk meer dan een jaar kostte om een ogenschijnlijk simpele zaak rond te krijgen, was dan wel weer tenenkrommend…

Wilt u ook hulp bij het claimen van uw schade?
Neem contact met ons op voor gratis juridische bijstand.

Terug naar overzicht

Gratis

Gratis

De juristen van JBL&G werken altijd gratis voor slachtoffers met letsel. Hiervan ontvangt u vooraf een schriftelijke verklaring.

Bij u in de buurt

Bij u in de buurt

Het hoofdkantoor van JBL&G zit in Amsterdam, maar onze juristen werken door heel Nederland. Zij komen graag bij u langs.

Keurmerk

Keurmerk

JBL&G staat ingeschreven in het Register Letselschade. Dit keurmerk staat garant voor onafhankelijkheid en kwaliteit.

Ervaring

Ervaring

Door 15 jaar ervaring bent u met de hulp van JBL&G verzekerd van de maximale schadevergoeding en krijgt u snel een uitbetaling.